- 
Ukazanie uczniom piękna języka ojczystego, jego rozwoju, zróżnicowania, bogactwa znaczeń i środków ekspresji. 
- 
Rozwijanie świadomego, krytycznego odbioru dzieł kultury oraz samodzielnego poznawania różnych dziedzin humanistyki. 
- 
Wprowadzenie uczniów w dziedzictwo literackie i kulturowe; pogłębienie rozumienia tradycji narodowej i europejskiej; kształtowanie umiejętności rozpoznawania jej umiejętności we współczesnej kulturze. 
- 
Kształtowanie umiejętności interpretacji arcydzieł literatury w kontekście egzystencjalnym, aksjologicznym i historycznym. 
- 
Wyrabianie umiejętności rozpoznawania w dziełach literatury istotnych wartości oraz ich hierarchizację i wartościowanie. 
- 
Przybliżenie uczniom literatury współczesnej oraz ukazania jej roli kulturowej i społecznej. 
- 
Omówienie roli mediów w komunikacji społecznej oraz poddanie analizie radiowych, telewizyjnych i prasowych form przekazu; pobudzanie uczniów do ich krytycznego odbioru. 
- 
Pogłębianie wiedzy uczniów o przeszłości, ukazywanie powiązań między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością. 
- 
Umacnianie świadomości narodowej i patriotycznej przez przybliżanie uczniom polskiego dziedzictwa historycznego. 
- 
Poznawanie i kształtowanie tożsamości z kulturą i historią własnego regionu. 
- 
Zapoznawanie uczniów z metodologią naukowego poznawania i opisu przeszłości. 
- 
Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności obywatelskie, umożliwiające rozumienie problemów i wydarzeń życia publicznego. 
- 
Przygotowanie uczniów do rozumienia treści przepisów prawnych i przestrzegania porządku prawnego. 
- 
Pomoc uczniom w rozpoznawaniu ich praw i powinności. 
- 
Sprzyjanie angażowaniu się uczniów w indywidualne i zespołowe działania na rzecz wspólnego dobra; wspieranie samorządności uczniowskiej. 
- 
Pogłębianie wiedzy uczniów o założeniach, celach i historii Unii Europejskiej. 
- 
Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstaw tożsamości i suwerenności polskiej oraz podstaw tożsamości Unii Europejskiej. 
- 
Rozwijanie wrażliwości estetycznej. 
- 
Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez wspieranie różnorodnych form aktywności artystycznej uczniów. 
- 
Przygotowanie uczniów do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki. Wyrabianie potrzeby korzystania z dóbr kultury. 
- 
Zapoznanie uczniów z kanonem najwybitniejszych dzieł sztuki, z pojęciami i symbolami ułatwiającymi ich rozumienie i wartościowanie. 
- 
Przybliżenie uczniom dziedzictwa narodowego i kształtowanie wzorców zachowań społecznych sprzyjających jego ochronie. 
- 
Zapoznanie uczniów z filozoficznymi metodami poszukiwania prawdy. 
- 
Ukazanie filozofii jako drogi do poznania samego siebie i otaczającej nas rzeczywistości. 
- 
Zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami myślenia matematycznego. 
- 
Kształcenie umiejętności operowania obiektami abstrakcyjnymi: liczbami, zmiennymi i zbudowanymi z nich wyrażeniami algebraicznymi, zbiorami liczb (punktów, zdarzeń elementarnych) oraz funkcjami (przekształcenia geometryczne). 
- 
Kształcenie umiejętności budowania modeli matematycznych dla różnorodnych sytuacji z życia codziennego oraz ich wykorzystania do rozwiązywania problemów praktycznych. 
- 
Wykształcenie umiejętności projektowania i wykonywania obliczeń. 
- 
Kształcenie wyobraźni przestrzennej. 
- 
Kształtowanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych narzędzi wspomagających rozwiązywanie problemów (kalkulatory, programy komputerowe, itp.). 
- 
Ćwiczenie sprawności posługiwania się liczbami w zakresie niezbędnym do krytycznej analizy danych: porównywanie liczb, zaokrąglanie, szacowanie, obliczenia procentowe. 
- 
Ilustrowanie wprowadzanych pojęć funkcjami opisującymi realne zjawiska przyrodnicze, ekonomiczne itd. 
- 
Pokazywanie różnych sposobów zadawania funkcji używanych w statystyce opisowej: tabele, diagramy itp. 
- 
Wykorzystywanie wiadomości o funkcji kwadratowej do rozwiązywania praktycznych zadań na ekstremum. 
- 
Podawanie przykładów wielkości odwrotnie proporcjonalnych pojawiających się w praktyce. 
- 
Podawanie przykładów zjawisk wzrostu i zaniku wykładniczego. 
- 
Przykładowe omawianie procentu składanego, wykonywanie obliczeń związanych z zaciąganiem i spłatą kredytów, zastosowanie pochodnej do badania funkcji opisujących realne zjawiska. 
- 
Uświadamianie uczniom znaczenia fizyki w życiu codziennym i jej wpływu na rozwój techniki i technologii we współczesnym świecie. 
- 
Pobudzanie zainteresowania fizyką, wyzwalanie u uczniów zachowań twórczych i badawczych. 
- 
Samodzielne przeprowadzanie, w miarę możliwości Szkoły, przez uczniów eksperymentów i rozwiązywanie podstawowych problemów fizycznych. 
- 
Kształtowanie postawy aktywnego współtwórcy informacji na podstawie własnych obserwacji, eksperymentów i przemyśleń. 
- 
Kształtowanie umiejętności dostrzegania i obserwacji zjawisk fizycznych i ich opisu. 
- 
Kształcenie umiejętności ilościowego opisu zjawisk i stosowania modeli fizycznych. 
- 
Wyrabianie u uczniów przekonania o istnieniu praw rządzących przebiegiem zjawisk w przyrodzie, życiu codziennym i technice. 
- 
Zapoznanie uczniów z podstawowymi problemami fizyki współczesnej. 
- 
Zapoznanie na wybranych przykładach, z metodami pracy fizyka i współczesnymi przyrządami pomiarowymi. 
- 
Wykształcanie w uczniach świadomości praw rządzących makro i mikroświatem oraz podstaw własnej refleksji filozoficzno-przyrodniczej. 
- 
Zrozumienie przez uczniów zasad funkcjonowania własnego organizmu. 
- 
Rozwijanie postaw odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. 
- 
Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym. 
- 
Kształtowanie w uczniach świadomości zmienności świata ożywionego. 
- 
Rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko. 
- 
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za działania podejmowane w najbliższym środowisku. 
- 
Umożliwienie uczniom projektowania i zrozumienia doświadczeń biologicznych. 
- 
Pogłębienie wiedzy o procesach chemicznych zachodzących w otaczającym świecie. 
- 
Zrozumienie znaczenia chemii w rozwoju cywilizacji. 
- 
Rozbudzenie zainteresowania naukami chemicznymi poprzez ukazanie ich osiągnięć i problemów. 
- 
Wyrabianie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną. 
- 
Kształtowanie badawczego sposobu myślenia, typowego dla nauk przyrodniczych. 
- 
Przekazywanie uczniom rzetelnej wiedzy o rozwoju człowieka w wymiarze biologicznym, społecznym i duchowym. 
- 
Zapoznanie uczniów z praktyką laboratoryjną poprzez prowadzenie pokazów i samodzielne wykonywanie przez nich doświadczeń. 
- 
Rozwijanie umiejętności obserwacji, wyciągania wniosków i formułowania uogólnień z przeprowadzanych eksperymentów. 
- 
Przygotowanie uczniów do prawidłowego korzystania z różnych źródeł informacji. 
- 
Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do rozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym. 
- 
Poznanie, zrozumienie i interpretowanie związków przyczynowo-skutkowych i funkcjonalnych w różnych skalach przestrzennych i czasowych. 
- 
Wyrabianie przekonania o potrzebie uczestnictwa w rozwoju własnego regionu i kraju oraz podejmowanie działań na rzecz zachowania ich dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. 
- 
Zapewnienie uczniom dostępu do różnych źródeł informacji geograficznych. 
- 
Zapewnienie możliwości zdobycia przez ucznia wiedzy i umiejętności w zakresie najważniejszych i powszechnie przydatnych zagadnień dotyczących życia społeczno-gospodarczego. 
- 
Wyrobienie zdolności uczniów do aktywnego i świadomego kształtowania własnej kariery zawodowej oraz skutecznego poszukiwania pracy zapewniającej satysfakcję moralną i materialną. 
- 
Kształtowanie zachowań przedsiębiorczych uwzględniających wymogi etyki zawodowej. 
- 
Pomoc w wyborze i realizacji ścieżki zawodowej, polegająca przede wszystkim na dobrym przygotowaniu uczniów do kontynuowania nauki w wybranych przez nich szkołach wyższych. 
- 
Przygotowanie do racjonalnych zachowań w razie wystąpienia zagrożeń indywidualnych i zbiorowych oraz aktywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze obronnym. 
- 
Przygotowywanie uczniów do podejmowania samodzielnych działań w sytuacjach kryzysowych i rozwijanie umiejętności organizatorskich w tej dziedzinie. 
- 
Utrwalanie i pogłębianie znajomości zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną, uwarunkowanych systematycznym uprawianiem różnych form aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej. 
- 
Kształtowanie postaw moralnych opartych na wartościach tkwiących w sporcie, rekreacji i turystyce takich jak: wytrwałość, systematyczność, odpowiedzialność, samodyscyplina, równość szans, szacunek dla przeciwnika, umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki. 
- 
Wdrażanie do samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego oraz dbałości o należyty poziom sprawności fizycznej. 
- 
Przygotowanie uczniów do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności fizycznej oraz odbiorcy (kibica) widowisk sportowych.