„Życie jest moje, jest jedno i chcę mieć na nie wpływ…”
Nasza szkoła w bieżącym szkolnym, podobnie jak w roku ubiegłym, dołączyła do kampanii #Ogarniam życie. Tym razem realizowaliśmy na terenie szkoły założenia projektu #Ogarniamy życie razem. Udział w projekcie miał na celu rozwijanie wśród młodych ludzi przekonania, że mają realny wpływ na własne życie i otoczenie. Ponadto projekt miał za zadanie inspirować młodych do podejmowania świadomych decyzji dotyczących zdrowia oraz dostarczać im praktycznych narzędzi i wiedzy, które umożliwią wprowadzenie pozytywnych zmian w codziennym życiu oraz uchronią tym samym przed różnego rodzaju nałogami.
W ramach udziału w projekcie Uczniowie, Nauczyciele oraz Pedagodzy uczestniczyli w różnorodnych wydarzeniach mających na celu wsparcie ich zdrowia psychicznego i fizycznego.
Warsztaty dla Uczniów i Uczennic wzmacniające kondycję psychiczną:
29 listopada 2024 – warsztaty wprowadzające, które odbyły się w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”, podczas spotkania wyjaśniono koordynatorkom projektu tj. Uczennicom klasy 2C i 2G cel i regulamin projektu, a także przybliżono temat mediacji rówieśniczych (opieka – Pani Aleksandra Habowska).
13 marca 2025 – warsztaty dotyczące mediacji rówieśniczych, które odbyły się w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”, prowadzone przez Panie mediatorki z Ośrodka Mediacyjnego Fundacji Rodzina Plus (opieka – Pani Aleksandra Habowska).
3 kwietnia 2025 – warsztaty dotyczące konfliktów międzyludzkich i sposobów ich rozwiązywania, które odbyły się w Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień, podczas tego spotkania Uczennice miały także okazję zintegrować się z innymi uczestnikami projektu pochodzącymi z innych szkół (opieka – Pani Aleksandra Habowska).
A tak wspominają warsztaty Uczennice klasy 2C:
W trakcie warsztatów mieliśmy okazję odegrać kilka scenek mediacji rówieśniczych. To było naprawdę ciekawe doświadczenie, ponieważ mogliśmy „na własnej skórze” poczuć, jak wygląda cały proces rozwiązywania konfliktów. Pod okiem prowadzących odgrywaliśmy role zarówno mediatora, jak i stron sporu, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć, jak ważne jest słuchanie, empatia i szukanie kompromisu. Te symulacje pomogły nam nie tylko nauczyć się technik mediacji, ale też zyskać pewność siebie w radzeniu sobie z trudnymi, niekiedy wręcz konfliktowymi sytuacjami. To było świetne ćwiczenie, które na pewno przyda się również w codziennym życiu.
Zawody sportowe dla Uczniów i Uczennic wzmacniające kondycję fizyczną:
22 kwietnia 2025 – #Ogarniam życie… z Czwartkiem Lekkoatletycznym. Udział w zawodach sportowych promujących aktywność fizyczną – część I (opieka – Pan Mariusz Rudek).
5 maja 2025 – #Ogarniam życie… z Czwartkiem Lekkoatletycznym. Udział w zawodach sportowych promujących aktywność fizyczną – część II (opieka – Pan Mariusz Rudek).
23 maja 2025 – #OGARNIAM ŻYCIE… BIEGIEM – zawody mające na celu popularyzację aspektów prozdrowotnych, podczas zawodów uczniowie odebrali nagrody za zajęcie III miejsca w rozgrywkach sportowych, które miały miejsce podczas wydarzenia #Ogarniam życie… z Czwartkiem Lekkoatletycznym (opieka – Pani Magdalena Grzelak- Gumula).
Wykłady, warsztaty dla nauczycieli, psychologów i pedagogów:
22 lutego 2025 – wykład „Odporność psychiczna- co ją obniża, a co ją wzmacnia” wraz z warsztatem arteterapeutycznym „Maski”, w którym uczestniczyła Pani Aleksandra Habowska.
5 marca 2025 – spotkanie dla psychologów i pedagogów szkolnych organizowane przez Ośrodek Interwencji Kryzysowej, w którym wzięły udział Pani Renata Smajek (szkolny pedagog) oraz Edyta Zima (szkolny pedagog specjalny).
12 kwietnia 2025 – wykład „Dobre strategie radzenia sobie ze stresem” wraz z warsztatem arteterapeutycznym „Glina”, w którym uczestniczyła Pani Aleksandra Habowska.
Jednym z głównych założeń projektowych było wypromowanie idei mediacji rówieśniczych wśród młodzieży. W ramach działań projektowych Uczennice stworzyły ulotkę promującą mediacje rówieśnicze, a klasy 2A, 2B, 2C przygotowały scenariusze filmów promujących mediacje rówieśnicze. Uczniowie pisali scenariusze, nagrywali i montowali filmiki, świetnie się przy tym bawiąc. Wszystkie te aktywności rozwinęły w nich kreatywność i pomysłowość. Dzięki podejmowanym aktywnością nauczyli się współpracować w grupie i rozwiązywać konflikty, co jest bardzo przydatne u progu dorosłego życia. Została im stworzona okazja do spędzenia wspólnie czasu w sposób wolny od nałogów i przemocy (opiekę nad uczniami podczas nagrywania i montowania filmików sprawował Pan Bartosz Matras). Stworzone przez uczniów filmy ukazują istotna rolę mediacji w codziennym życiu, w tym jak pozytywnie wpływają na rozwiązywaniu sporów bez używania agresji, przemocy słownej czy fizycznej. Projekt miał zachęcić młodzież do aktywnego uczestnictwa w omawianej tematyce, a także do promowania kultury rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i szanujący drugiego człowieka.
Przykładowe filmy promujące mediacje rówieśnicze nagrane przez Uczniów i Uczennice:
https://www.youtube.com/watch?v=ukgzLgGG3vE
https://www.youtube.com/watch?v=kMavyqoE4Kw
Z budżetu przeznaczonego na cele projektowe szkoła została wyposażona w kolorowe pufy modułowe dla Uczniów i Uczennic, które pomogły stworzyć w szkole strefę odpoczynku podczas przerw, która sprzyja integracji, rozmowie, a do tego wspiera dobre samopoczucie uczniów. Pozostała kwota została przeznaczona na zakup 13 cyrkulatorów chłodzących do sal lekcyjnych, które poprawią komfort pracy nauczycieli i uczniów podczas lekcji w upalne dni.
Dnia 10 czerwca 2025 odbyła się Gala Finałowa podsumowująca tegoroczną kampanię #OGRNIAM ŻYCIE podczas której odebraliśmy dyplom za udział szkoły w projekcie.
Koordynator projektu
Aleksandra Habowska