-
Ukazanie uczniom piękna języka ojczystego, jego rozwoju, zróżnicowania, bogactwa znaczeń i środków ekspresji.
-
Rozwijanie świadomego, krytycznego odbioru dzieł kultury oraz samodzielnego poznawania różnych dziedzin humanistyki.
-
Wprowadzenie uczniów w dziedzictwo literackie i kulturowe; pogłębienie rozumienia tradycji narodowej i europejskiej; kształtowanie umiejętności rozpoznawania jej umiejętności we współczesnej kulturze.
-
Kształtowanie umiejętności interpretacji arcydzieł literatury w kontekście egzystencjalnym, aksjologicznym i historycznym.
-
Wyrabianie umiejętności rozpoznawania w dziełach literatury istotnych wartości oraz ich hierarchizację i wartościowanie.
-
Przybliżenie uczniom literatury współczesnej oraz ukazania jej roli kulturowej i społecznej.
-
Omówienie roli mediów w komunikacji społecznej oraz poddanie analizie radiowych, telewizyjnych i prasowych form przekazu; pobudzanie uczniów do ich krytycznego odbioru.
-
Pogłębianie wiedzy uczniów o przeszłości, ukazywanie powiązań między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością.
-
Umacnianie świadomości narodowej i patriotycznej przez przybliżanie uczniom polskiego dziedzictwa historycznego.
-
Poznawanie i kształtowanie tożsamości z kulturą i historią własnego regionu.
-
Zapoznawanie uczniów z metodologią naukowego poznawania i opisu przeszłości.
-
Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności obywatelskie, umożliwiające rozumienie problemów i wydarzeń życia publicznego.
-
Przygotowanie uczniów do rozumienia treści przepisów prawnych i przestrzegania porządku prawnego.
-
Pomoc uczniom w rozpoznawaniu ich praw i powinności.
-
Sprzyjanie angażowaniu się uczniów w indywidualne i zespołowe działania na rzecz wspólnego dobra; wspieranie samorządności uczniowskiej.
-
Pogłębianie wiedzy uczniów o założeniach, celach i historii Unii Europejskiej.
-
Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstaw tożsamości i suwerenności polskiej oraz podstaw tożsamości Unii Europejskiej.
-
Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
-
Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez wspieranie różnorodnych form aktywności artystycznej uczniów.
-
Przygotowanie uczniów do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz bezpośredniego obcowania z dziełami sztuki. Wyrabianie potrzeby korzystania z dóbr kultury.
-
Zapoznanie uczniów z kanonem najwybitniejszych dzieł sztuki, z pojęciami i symbolami ułatwiającymi ich rozumienie i wartościowanie.
-
Przybliżenie uczniom dziedzictwa narodowego i kształtowanie wzorców zachowań społecznych sprzyjających jego ochronie.
-
Zapoznanie uczniów z filozoficznymi metodami poszukiwania prawdy.
-
Ukazanie filozofii jako drogi do poznania samego siebie i otaczającej nas rzeczywistości.
-
Zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami myślenia matematycznego.
-
Kształcenie umiejętności operowania obiektami abstrakcyjnymi: liczbami, zmiennymi i zbudowanymi z nich wyrażeniami algebraicznymi, zbiorami liczb (punktów, zdarzeń elementarnych) oraz funkcjami (przekształcenia geometryczne).
-
Kształcenie umiejętności budowania modeli matematycznych dla różnorodnych sytuacji z życia codziennego oraz ich wykorzystania do rozwiązywania problemów praktycznych.
-
Wykształcenie umiejętności projektowania i wykonywania obliczeń.
-
Kształcenie wyobraźni przestrzennej.
-
Kształtowanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych narzędzi wspomagających rozwiązywanie problemów (kalkulatory, programy komputerowe, itp.).
-
Ćwiczenie sprawności posługiwania się liczbami w zakresie niezbędnym do krytycznej analizy danych: porównywanie liczb, zaokrąglanie, szacowanie, obliczenia procentowe.
-
Ilustrowanie wprowadzanych pojęć funkcjami opisującymi realne zjawiska przyrodnicze, ekonomiczne itd.
-
Pokazywanie różnych sposobów zadawania funkcji używanych w statystyce opisowej: tabele, diagramy itp.
-
Wykorzystywanie wiadomości o funkcji kwadratowej do rozwiązywania praktycznych zadań na ekstremum.
-
Podawanie przykładów wielkości odwrotnie proporcjonalnych pojawiających się w praktyce.
-
Podawanie przykładów zjawisk wzrostu i zaniku wykładniczego.
-
Przykładowe omawianie procentu składanego, wykonywanie obliczeń związanych z zaciąganiem i spłatą kredytów, zastosowanie pochodnej do badania funkcji opisujących realne zjawiska.
-
Uświadamianie uczniom znaczenia fizyki w życiu codziennym i jej wpływu na rozwój techniki i technologii we współczesnym świecie.
-
Pobudzanie zainteresowania fizyką, wyzwalanie u uczniów zachowań twórczych i badawczych.
-
Samodzielne przeprowadzanie, w miarę możliwości Szkoły, przez uczniów eksperymentów i rozwiązywanie podstawowych problemów fizycznych.
-
Kształtowanie postawy aktywnego współtwórcy informacji na podstawie własnych obserwacji, eksperymentów i przemyśleń.
-
Kształtowanie umiejętności dostrzegania i obserwacji zjawisk fizycznych i ich opisu.
-
Kształcenie umiejętności ilościowego opisu zjawisk i stosowania modeli fizycznych.
-
Wyrabianie u uczniów przekonania o istnieniu praw rządzących przebiegiem zjawisk w przyrodzie, życiu codziennym i technice.
-
Zapoznanie uczniów z podstawowymi problemami fizyki współczesnej.
-
Zapoznanie na wybranych przykładach, z metodami pracy fizyka i współczesnymi przyrządami pomiarowymi.
-
Wykształcanie w uczniach świadomości praw rządzących makro i mikroświatem oraz podstaw własnej refleksji filozoficzno-przyrodniczej.
-
Zrozumienie przez uczniów zasad funkcjonowania własnego organizmu.
-
Rozwijanie postaw odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
-
Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
-
Kształtowanie w uczniach świadomości zmienności świata ożywionego.
-
Rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko.
-
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za działania podejmowane w najbliższym środowisku.
-
Umożliwienie uczniom projektowania i zrozumienia doświadczeń biologicznych.
-
Pogłębienie wiedzy o procesach chemicznych zachodzących w otaczającym świecie.
-
Zrozumienie znaczenia chemii w rozwoju cywilizacji.
-
Rozbudzenie zainteresowania naukami chemicznymi poprzez ukazanie ich osiągnięć i problemów.
-
Wyrabianie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną.
-
Kształtowanie badawczego sposobu myślenia, typowego dla nauk przyrodniczych.
-
Przekazywanie uczniom rzetelnej wiedzy o rozwoju człowieka w wymiarze biologicznym, społecznym i duchowym.
-
Zapoznanie uczniów z praktyką laboratoryjną poprzez prowadzenie pokazów i samodzielne wykonywanie przez nich doświadczeń.
-
Rozwijanie umiejętności obserwacji, wyciągania wniosków i formułowania uogólnień z przeprowadzanych eksperymentów.
-
Przygotowanie uczniów do prawidłowego korzystania z różnych źródeł informacji.
-
Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do rozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym.
-
Poznanie, zrozumienie i interpretowanie związków przyczynowo-skutkowych i funkcjonalnych w różnych skalach przestrzennych i czasowych.
-
Wyrabianie przekonania o potrzebie uczestnictwa w rozwoju własnego regionu i kraju oraz podejmowanie działań na rzecz zachowania ich dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
-
Zapewnienie uczniom dostępu do różnych źródeł informacji geograficznych.
-
Zapewnienie możliwości zdobycia przez ucznia wiedzy i umiejętności w zakresie najważniejszych i powszechnie przydatnych zagadnień dotyczących życia społeczno-gospodarczego.
-
Wyrobienie zdolności uczniów do aktywnego i świadomego kształtowania własnej kariery zawodowej oraz skutecznego poszukiwania pracy zapewniającej satysfakcję moralną i materialną.
-
Kształtowanie zachowań przedsiębiorczych uwzględniających wymogi etyki zawodowej.
-
Pomoc w wyborze i realizacji ścieżki zawodowej, polegająca przede wszystkim na dobrym przygotowaniu uczniów do kontynuowania nauki w wybranych przez nich szkołach wyższych.
-
Przygotowanie do racjonalnych zachowań w razie wystąpienia zagrożeń indywidualnych i zbiorowych oraz aktywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach o charakterze obronnym.
-
Przygotowywanie uczniów do podejmowania samodzielnych działań w sytuacjach kryzysowych i rozwijanie umiejętności organizatorskich w tej dziedzinie.
-
Utrwalanie i pogłębianie znajomości zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną, uwarunkowanych systematycznym uprawianiem różnych form aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
-
Kształtowanie postaw moralnych opartych na wartościach tkwiących w sporcie, rekreacji i turystyce takich jak: wytrwałość, systematyczność, odpowiedzialność, samodyscyplina, równość szans, szacunek dla przeciwnika, umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki.
-
Wdrażanie do samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego oraz dbałości o należyty poziom sprawności fizycznej.
-
Przygotowanie uczniów do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności fizycznej oraz odbiorcy (kibica) widowisk sportowych.