Uroki Węgier

W dniach 16 -18 października 2018 r. klasy 2D (sportowa) i 2E (geograficzno-językowa) przebywały na wycieczce krajoznawczo-turystycznej na Węgrzech. Opiekunami wyprawy były wychowawczynie klas panie: profesor Jolanta Cupiał, profesor Magdalena Płocica oraz ucząca matematyki w klasie sportowej profesor Katarzyna Lisak-Świstak.
Trasa wycieczki obejmowała urokliwe zakątki północnej części Węgier: Szentendre – Budapeszt – Estergom – Eger – Jaskinie Aggatelek.
Naszym przewodnikiem był pan József, Węgier z Debreczyna ożeniony z Polką, świetnie mówiący po polsku. Mieliśmy zatem okazję przysłuchiwać się trudnemu językowi węgierskiemu, który to język razem z fińskim, zaliczany jest do jednej grupy językowej. Poznaliśmy bogatą i zawiłą historię kraju, kulturę odwiedzanych regionów. Zarówno na miejscu naszego pobytu jak i w drodze przez Słowację podziwialiśmy piękno przyrody charakterystycznej dla tych regionów (liczne masywy górskie o zróżnicowanej rzeźbie i budowie geomorfologicznej, wąwozy, jaskinie krasowe, wodospady) oraz zabytki architektury takie jak np. ruiny zamków, z których słynie Słowacja, jeden z symboli stolicy Węgier i całego kraju – budynek parlamentu w Budapeszcie.
Skosztowaliśmy także specjałów kuchni węgierskiej, cenionej i charakterystycznej w Europie, jak na przykład guylás, halászlé (zupa rybna), lángos, słynny węgierski deser – naleśniki a la Gundel.
Byliśmy też w Muzeum Marcepanu w Szentendre, gdzie mogliśmy nie tylko oglądać cuda tworzone z tego słodkiego smakołyku, ale również degustować go do woli.
Podczas wycieczki towarzyszyła piękna słoneczna pogoda – dodatkowy atut naszego wyjazdu.
Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia tego pięknego kraju.